INSPIRATION

Brug 6 minutter på at lytte til Patricia Shaw’s  tankevækkende ord om ledelse i komplekse og foranderlige virksomheder. Patricia Shaw er bl.a. gæsteprofessor på CBS og The Business School Hertfordshire University. Hun har skrevet bogen “Changing conversations in organizations: a complexity approach to change”.

https://vimeo.com/24924170

Sæt dit arbejdsliv i perspektiv og klik på dette YouTube Link med 10 minutters underholdende opråb.

BØGER

Nedenstående er nyere ledelseslitteratur, som varmt kan anbefales:

Majken Matzau: Rigtige mænd går også i sort, People’sPress 2014

Forlaget skriver:

Flere end tre gange så mange mænd som kvinder begår hvert år selvmord som følge af ubehandlet stress og depression, hvilket skyldes, at mænds psykiske problemer ikke opdages i tide.

I Rigtige mænd går også i sort afsøger den erfarne erhvervspsykolog Majken Matzau samt ernæringsekspert Umahro Cadogan, hvilke myter og årsager, der ligger til grund for, at så mange danske mænd hvert år rammes af voldsom stress, men ikke søger hjælp herfor.

Forfatternes tese er, at mænd i lige så høj grad som kvinder rammes af stress, og at langt flere mænd kan og bør hjælpes langt tidligere, således at stressen tages i opløbet og ikke udvikler sig til depression og det, som er værre.

Rigtige mænd går også i sort er en manual til alle de danske mænd, som er på vej til at gå i sort, og som ønsker at hjælpe sig selv. Bogen indeholder konkrete svar på spørgsmål såsom: Er jeg stressramt? Hvor hårdt må jeg træne? Hvad gør jeg med mit arbejde? Hvad siger jeg til min kone?

Med andre ord: Når rigtige mænd går i sort – hvad er så vejen frem?

Anders Raastrup Kristensen: Det grænseløse arbejdsliv – At lede de selvledende medarbejdere, Gyldendal Business 2011

Forlaget skriver:

De traditionelle rammer om arbejdet er forsvundet. Mange af os sætter selv rammerne for vores arbejde: Vi har ikke en fast arbejdstid. Vi får ikke en veldefineret opgave. Og vi er ikke altid helt sikre på, hvornår de aktiviteter, som vi har i løbet af dagen, falder inden for arbejdets rammer. Vi skal derfor lære at lede os selv i forhold til et arbejde, som langt fra er velafgrænset og veldefineret.

Ledelse af selvledende medarbejdere skal sætte fokus på kernen i arbejdet. Hvordan skaber medarbejderen værdi? Og hvad skaber ikke værdi for virksomheden? Medarbejderne skal ledes til at gøre det rigtige i arbejdet. Denne opgave kan ikke overlades til medarbejderne alene, men skal ledes af ledelsen. En leder skal holde sine medarbejdere fast på målet, og lede medarbejderne så de kan lede sig selv.

Torkild Olsen: Anerkendelse – Kom ind i kampen, Gyldendal Business 2010

Forlaget skriver:

Anerkendelse på arbejdspladsen har haft sin tid. Det er det indtryk, man får, når man læser om medarbejdere, der er blevet anerkendelsesjunkier. Hvor der tidligere var for lidt, er der åbenbart for meget nu. Men det nytter ikke noget at give efter for denne tendens, for vi kommer ikke uden om anerkendelse, når ønsket er trivsel, selvværd, læring og udvikling.

Jens Moberg: Rettidig omsorg, Gyldendal Business 2009

Forlaget skriver:

For Jens Moberg er omsorg et nøglebegreb: Det er vigtigt at drage den nødvendige omsorg for kunder og medarbejdere, i den rette dosis og i den rette form. Jeg er af den overbevisning, at hvis medarbejderne får rettidig omsorg, vil de sørge for den rettidige omhu, som er så vigtig for virksomheden og dens resultater.

Han kender også til modsætningen: I organisationer med en udbredt grad af ordreafgivelse og efterfølgende kontrol og repressalier gør medarbejderne, hvad de får besked på, fordi de er bange for chefen. Dette er management by fear. Sådanne organisationer og medarbejderne yder langt fra deres optimale.

Jens Moberg er kendt for at skabe omsætning, præstation og bundlinjer. Gennem sin særlige lederstil har han fået sine organisationer til at præstere mere end de fleste. I Rettidig omsorg får man en sjældent personligt leveret opskrift på en ny og fremtidsrettet lederstil. Faktisk har man følelsen af at have været i selskab med lederen og personen Jens Moberg, når man har læst bogen – og i godt og lærerigt selskab!

Tune Hein og Stig Kjerulf: Handlekraft – Kunsten at eksekvere, Børsens Forlag 2007

Forlaget skriver:

I denne bog afdækker Tune Hein og Stig Kjerulf handlekraften. De viser, hvorfra handlekraften kommer, og hvordan du skruer op for den både personligt og i din organisation. Bogens omdrejningspunkt er en model, som illustrerer det helt afgørende samspil mellem lederskab, individ og organisation. Med baggrund i modellen udfoldes handlekraftens psykologi samt mulighederne for konkret at arbejde med at skabe handlekraft i organisationen. Endelig anviser forfatterne, hvordan handlekraft kan indarbejdes i blandt andet forandringsprocesser.